A
könyv hátulján: „A tapasztalt harcművész és veterán nevelőtiszt, Rory Miller
őrmester, megosztja ismereteit a börtönbeli verekedések, a taktikai műveletek
és rajtaütések során megismert különbségekről, a harcművészet és az utcai
erőszak között. Rory Miller 1981 óta tanulmányozza a harcművészeteket. Veterán
nevelőtiszt. A kényszerítő intézkedések alkalmazásának szabályairól valamint a
döntéshozatalról, a rendőrségi védelmi taktikáról tanít, küzdelmi szituációkat
vezet, és ő oktatja ügynökségének taktikai korrekciós csapatát.”
Ez
a jegyzet/összefoglaló igyekszik megragadni a könyv azon lényegét, amely
segíthet bárkinek, hogy egyszerűen és hatékonyan alkalmazza a benne foglalt
javaslatokat. A jegyzet, a könyv elolvasásának élményét semmiképpen nem
helyettesíti, ám mivel a történetek nélkül a lényegre igyekszik fókuszálni,
ezért a későbbiekben remek memóriafogasként szolgálhat. Az összefoglaló
helyenként nem szó szerint egyezik a könyvvel, azonban törekedtem arra, hogy a
mondanivalón és a lényegen a legkevésbé se változtassak.
Steven
Barnes előszavából
Valóság és
képzelet között húzódik egy „űr”. Mivel csak nagyon kevesen teszik tényleg
kockára az életüket, néznek szembe egy küzdelem valóságával. Ezek mögött ott
bujkál a kérdés: mit tennék én abban a helyzetben? Tudnám kezelni? Mi lenne
belőlem, ha igen? Mi lenne, ha nem?
Az
iskolai edzőbunyók sehol sincsenek attól, ami az utcán történik.
Mivé
kell válnom, hogy megvédjem az életem, az értékeimet, a családomat? Kevés ennél
fontosabb kérdés létezik.
Bevezetés:
Metaforák
Az emberek
tanulási és kommunikációs képessége szinte végtelen. Vegyük például az
orrszarvút és az egyszarvút. Az orrszarvú igazi, mégis a vele foglalkozó
embereken kívül az átlagember vajmi keveset tud róla. A rinocérosz vajon füvet
eszik vagy levelet? Falkában él vagy egyedül? Stb.
Az
egyszarvú tulajdonságait nagyon sokan ismerik. Szinte mindenki tudja, hogy
hatalmas ereje, szépsége, mágikus képessége van. Ezek a „tények”, amelyeket
mind tudunk az egyszarvúról, de igazán csak egyetlen dolgot érdemes tudni róla:
Kitalált lény.
Az
egyszarvú és az erőszak között párhuzamot vonhatunk.
Egy
filmes küzdelem nem úgy végződik, ahogy természetes, ahol a hős vagy a gazfickó
véres hányásban fetreng és öklendezik. Még ha meg is próbálják valószerűre
venni, az egész akkor is a látványosságról szól. Már az is irreális önmagában,
hogy a kamera végig láthatja, mi történik. A közelharc közepén az ember füstben
és porban, az esőben, egymásnak feszülő testek és a villogó torkolattüzek
közepette még azt sem képes megbízhatóan megmondani, hogy mi folyik az orra
előtt.
A
koreográfia ráadásul a sportszerűséget sugallja a nézőnek. Már most elmondom,
hogy mint taktikai csapatot vezető közalkalmazott, ha valaha kockáztatnám az
embereim vagy a túszok életét csak azért, hogy valami félhülye fair playt
mutassak: Lőjetek le. A sportszerűség nem létezik a való életben. Senki nem él
vele, ha teheti.
(Ez a gondolkodásmód hihetetlenül megfogott.
Nagyon kongruens a saját véleményemmel. Több emberrel beszélgettem már
ilyesmiről és a teljesen képzetlen átlagember általában elítéli az ilyesmit.
Mert, hogy az milyen. Nem szép dolog sportszerűtlennek lenni. Ez nekem teljesen
érthetetlen, és összeférhetetlen velem. Szerencsére.)
Ez
a könyv az erőszakról, különösen a „vadon élő” erőszak és a harcművészeti
iskolákban tanított erőszak különbségéről szól.
Az
erőszak nagyobb téma, mint amit egyetlen ember mélyen megérthetne.
Fogadd
meg a tanácsaimat, amit érdemesnek tartasz. Dobj ki bármit, ami szerinted nem
használható. Nem ismersz engem. Nézd át a könyvben található információkat és
kételkedj benne, de nagyon. Soha ne add át a felelősséget a saját
biztonságodért. Soha ne írd felül a saját tapasztalataidat és a józan észt
valami önjelölt „szakértő” beszólása miatt. Soha ne hagyd figyelmen kívül, amit
látsz, csak mert nem esik egybe azzal, amit képzeltél.
(Végre
valaki, akinek van annyi esze és tisztelete irántam, az olvasó és befogadó
iránt, hogy a véleményét közölve nem meggyőzni próbál. Rám hagyja, hogy azt és
úgy higgyek el, amit és ahogyan nekem tetszik. És nem sértődik meg rajta. Nagy
respect ezért Rorynak.)
1. Fejezet: A mátrix
Az erőszak egy
nagy állat, és sok ember, aki a téma szakértőjének mondja magát, csupán
egyetlen szeletét látta mindössze. A kocsmai verekedésben szerzett tapasztalat
valódi és pontosan az, ami, de vajmi keveset segít katonai műveletek vagy nemi
erőszak túléléséhez.
A
tetejében bonyolult is. Ha csak egy kis szeletét akarnánk szemügyre venni,
például a személyek közötti erőszakot, akkor is ismernünk kellene hozzá a
fizikát, az anatómiát, az élettant, az atlétikát, a büntetőjogot, a
csoportdinamikát, a biológiát, a stratégiát és morális filozófiát stb. Ebben a
hatalmas kavalkádban egyszerű és gyors válaszokra van szükségünk.
Tekintsünk
egy egyszerű példát. Négyféleképpen alakulhat ki küzdelem:
·
Váratlanul megütnek, mielőtt tudatosulna
bennünk, hogy konfliktus alakult ki
·
Érezhetjük, hogy készül valami, de nem
biztos
·
Tudjuk, hogy támadás várható és készen
állunk (normál)
·
Mi magunk lepjük meg a másikat, akkor
indítva az akciót, amikor még teljesen felkészületlen.
Emellett
három különböző erőt alkalmazhatunk:
1. Nem
sebesítjük meg a másikat
2. Az
ellenfél megsebesítése elfogadható, a megölése nem
3. Az
ellenfél megölése jogilag indokolt és elfogadott.
Ezek
a kombinációk tizenkét változatot adnak egy 3x4-es taktikai mátrixban.
|
Meglepett
|
Éber
|
Kölcsönös
|
Támadó
|
|
Nincs sérülés
|
|
|
|
|
|
Sérülés
|
|
|
|
|
|
Halálos
|
|
|
|
|
(Alap
taktikai mátrix)
Az
én személyes kedvenc kombinációm, az ökölhát-oldalrúgás, e tizenkét lehetséges
forgatókönyv közül csak egyben hatékony igazán. Talán még kettőben elfogadható,
de az esetek 75%-ában értéktelen.
(Gondolkodtam rajta, nekem van-e kifejezett
kedvenc mozdulatom, de rá kellett jönnöm, hogy nincsen. Azt hiszem az
edzőbunyókat, a harc szépségéért, és önmagamért is szeretem, míg éles
helyzetben azt szeretem, ha gyorsan vége van.)
Gondoljunk
csak bele hova illeszkedne a mátrixban a karate, a boksz, a pisztoly? El
tudunk-e sütni egy pisztolyt, ha teljesen meglepnek?
(Próbálgattam a saját lőfegyveremmel. Az
biztos, hogy ha meglepnek, könnyen meg lehet zavarodni. Vajon fel húztam-e ki
van e biztosítva? Stb.)
|
Meglepett
|
Éber
|
Kölcsönös
|
Támadó
|
|
Nincs sérülés
|
Nem
megfelelő: Halálos sérülés + Nincs idő elővenni
|
Nem
megfelelő: Halálos sérülés kockázata
|
Nem
megfelelő: Halálos sérülés kockázata
|
Nem
megfelelő: Halálos sérülés kockázata
|
|
Sérülés
|
Halálos
sérülés kockázata + Nincs idő elővenni
|
Halálos
sérülés kockázata
|
Halálos
sérülés kockázata
|
Halálos
sérülés kockázata
|
|
Halálos
|
Nincs
idő elővenni
|
Hatásos
|
Hatásos
|
Hatásos
|
(A
tűzfegyver példája)
Ez a
gondolatmenet azonban alapvetően hibás. Íme, egy életre szóló szabály: Nem mi választjuk meg, miféle rossz dolgok
történnek velünk. Az élet nem kérdez meg előtte, hogy válasszunk.
A taktikai mátrix célja rámutatni az erőszak
összetett voltára. Bővíthető a végtelenségig: egyedül vagy többen vannak, vagy
mi vagyunk többen? Fegyverek: Nekem van, neki van, egyikünknek sincs,
mindkettőnknek van. Már ezektől a mátrix 144 cellát számlál.
Világos? Remek.
Teljesen
más készségekre és technikára van szükség egy részeg megbilincseléséhez, mint
egy váratlan helyzetben. Egy készenléti mesterlövésznek higgadtnak kell lennie
akár több órányi kellemetlenség után is. A behatoló egység felderítőjének nem
kell hűvös nyugalom, a bilincselés sem érdekes számára. Egyik sem hasonlít
párbajozásra vagy gyakorló küzdelemre. A harcművészetek megpróbálnak még többet
tenni. Néhány stúdió önvédelmi készségekkel kecsegtet, trófeákkal, fegyelemmel
és önmegismeréssel, fitnesszel, önbizalommal, sőt még spirituális fejlődéssel
is. Mennyire foghatók meg ezek a célok ugyanazzal a hálóval?
Egy
jó reggelinek néha nagyobb hatása van a küzdelem harminc másodpercére, mint az,
hogy lefutottuk az idei marathont. Egyszer megkérdeztem a mesteremet, hogy
van-e spirituális tanítás a Sosuishitsu-ryu
stílusban? Azt mondta: - Hát persze, a halott ember nem megy templomba. Ne
akarj túl sokat belemagyarázni ebbe. Ez készségek gyűjteménye, amire szükséged
lehet, ha este haza szeretnél menni.
A
harcművészetek és a harcművészek gyakran mindent akarnak. Nem lehet mindent az
erőszak általános fejléce alá pakolni: két bokszolót, akik az erő, az ügyesség
és az akarat összemérésére készülnek. A feleséget csépelő részeg férjet. A
parkolóban pofozkodó suhancokat. Az ápolót a pszichiátrián, aki megpróbál
lefogni egy beteget. Egy rabláshoz kiérkező és ott tűzharcba keveredő rendőrt.
Pusztán
mert összeütköző emberekről van szó, akik megsérülhetnek, egy kalap alá vesszük
őket, pedig még csak nem is hasonlóak. Az egyik helyzetben nyertes készségek
nem vihetőek át a másikba automatikusan.
Az
önvédelem a talpra állásról szól.
A sportban két ember versenyzik, másképp,
mint a párbajban. Ezt az összecsapást a versenyzők keresik, és nem kényszerből,
hanem a társadalmi pozíciójuk megtartása miatt vívják. A cél önmagunk
megmérettetése, nem a dominancia.
A
jogos harag, ami megmentett sok embert a nemi erőszak kísérlete során, vajon
hatékony érzelmi reakció egy birkózó meccsen?
A
rajtaütést, nem csak bűnözők használják. A katonai elitcsapatok, a
túszszabadítók, különleges egységek (SWAT), behatoló egységek legalább annyira
élnek ezzel a gondolkodási rendszerrel, mint a bűnözők. Nem akarják tesztelni a
képességeiket, sem a korlátaikat, céljuk, hogy végrehajtsák a feladatukat és
hazatérjenek. Kihasználják a meglepetés, a túlerő, az erősebb fegyverek erejét,
minden lehetséges félrevezetést, amit begyakoroltak.
Tárgyilagos
szemszögből a fitnesz a harcművészeti
kiképzés legfontosabb hatása. Sok
harcművészet, amennyiben megfelelően oktatják, harmonikusan fejleszti az
izmokat, az erőt és az aerob képességeket, fokozza a rugalmasságot és a
gyorsaságot a sérülés minimális kockázata mellett. Amikor a fitneszt az
önvédelemmel hasonlítjuk össze, a problémák más irányból adódnak. Az önvédelem
nagyrészt a meglepetés, a félelem és a fájdalom kezelésével kapcsolatos, a
fitneszben azonban ezek egyike sem hasznos.
Rajtaütéskor
a könyörtelen ragadozó beállítódása igen erős. Embertelen, a rajtaütés
célpontját vagy prédává, vagy fenyegetéssé értékeli le. Ez a rajtaütéses
hozzáállás teljesen elfogadhatatlan egy sportversenyen. A rajtaütésre hangolt
elme, ha csütörtökön mérkőznie kéne a világbajnoki címért, akkor hétfőn lelőné
az ellenfelét.
Az
önvédelem sosem választás kérdése. A támadó van ragadozó állapotban, nem az
áldozat. Az áldozatnak meg kell küzdenie a sokkal, a meglepetéssel, a
ragadozónak nem. Az önvédelem lényege, hogy kitörjünk a dermedtségből, amibe a
támadó belesokkolt.
( Szinte az egész könyvvel egyetértek,
csupán néhány gondolathoz lenne pár hozzáfűzni valóm. Az önvédelem, mint olyan
mégiscsak választás kérdése szerintem, hiszen azt Te döntöd el, hogy ön
védekezel, vagy megadod magad a helyzetnek.)
A
harcművészek gyakran meg vannak győződve arról, hogy az összes küzdelemtípusra
felkészítenek egyszerre.
(Ezt sosem értettem, pedig tényleg így van.
És ha érdeklődőn megkérdezed róla, akkor felháborodik az ember fia.)
Egy
katonai művelet rendőrségi megoldása kudarcra van ítélve, míg egy rendőrségi
probléma katonai megoldása megengedhetetlen egy szabad társadalomban. Az
oktatásokon nem állítják be nehéznek a késes támadás hárítását, de a rendőr jól
tudja, hogy ha a késes 7 méteren belül van, akkor legalább egyszer
megszúrhatják, mielőtt fegyverért nyúlna.
2. Fejezet: Hogyan gondolkodjunk?
Mielőtt bárminek
a magyarázatába fognánk, először a feltételezésekkel foglalkozzunk.
Feltételezéseknek nevezzük azokat a dolgokat, amelyeket igaznak hiszünk
anélkül, hogy valójában átgondolnánk őket. Mindez biztosítja a hátteret ahhoz,
ahogyan a világnak azt a részét szemléljük, amely részét még nem tapasztaltuk.
A feltételezéseinkről tudni kell, hogy nagyban befolyásolnak minket. Az autót
ugyanúgy indítjuk be holnap, ahogyan tegnap tettük. Ha egy új autót vásárolunk,
feltételezzük, hogy az is ugyanígy fog indulni, mint az elődje. Mindezek a
feltételezések a mindennapi életünk tekintélyes részében szükségesek és
rendszerint ártalmatlanok.
Ha
azonban mindezt helytelen összehasonlításokra és rossz forrásokra alapozzuk,
bajba kerülhetünk.
Nehéz
a saját feltevéseinket ellenőriznünk, mert a dolgok a fejünkben csak úgy
szerepelnek, hogy: „amit igaznak tekintek” vagy, „amit kétségbe vonok”,
esetleg, „aminek az ellenkezőjét gondolom”.
Gondoljuk
végig, mely forrásokat tekintünk vitathatatlannak? Attól, hogy a reggeli
hírekben szerepel, már igaz? Ha a
Spektrumon látjuk, akkor elhihetjük? Megbízunk a saját tapasztalatainkban? A
személyes tapasztalatról azt hihetnénk, hogy képes felülírni minden mást, mégis
csak kevesen bíznak annyira benne, hogy szembeszálljanak a többség vagy akár
egyetlen „szakértő” véleményével.
Nézzünk
nagyon a mélyére azoknak a forrásoknak, amelyeket szűrés nélkül elfogadunk. Ha
egy formális harcművészetet tanulmányozunk, akkor szembe kell néznünk egy újabb
adag feltételezéssel: Hogyan is néz ki egy küzdelem? Mi számít győzelemnek?
A
legtöbb oktató és stílus rendkívül jól felkészült a győzelem megszerzéséhez a
megfelelő típusú küzdelemben, ám nehézkes, ha a küzdelem nem felel meg az
elképzeléseinek, esetleg ha a győzelem feltételei megváltoztak attól, mint
amihez hozzá volt szokva. Például ilyen megszokás lehet az ütéstávolság. Éles
helyzetben, nem szimulált környezetben az nem akkora, mint amit a teremben
láthatunk. Hogyan erősödhetnek meg az illúziók annyira, hogy jobban
befolyásolhatják a hiedelmeket, amelyeket az ember ténylegesen átélt?
Csak
mert valami logikusan hangzik, nem jelenti, hogy igaz is.
Szórakozás és kikapcsolódás: Túl sok
ember, harcművész, „szakértő”, polgár tanulta a filmekből, sporteseményekből a
többségét annak, amiről azt hiszi, hogy tudja. Ezeknek a fórumoknak acélja nem
az oktatás, hanem a szórakoztatás. A koreográfiákat megváltoztatták a giccs
kedvéért.
Egy
élet-halál küzdelemben az egyik fél, többnyire előnyben van, vagy minél
hamarabb igyekszik azt megszerezni, hogy aztán kihasználhassa. Gyorsan és
kegyetlenül véget vetve a küzdelemnek. Nem drámázik.
Először
is ott a meglepetés. Az ember tudja előre, hogy holnap edzése van vagy a
hétvégén mérkőzése. Felkészülhet lélekben és bemelegíthet előtte. De azt senki
nem tudhatja előre, hogy mikor támadják meg vagy megtámadják-e egyáltalán.
Másodszor
a küzdősportban nagyjából tudható, hogy mi fog történni. Mikor lesz vége a
küzdelemnek, hány ellenfél jön. Ismerjük a talaj és fényviszonyokat.
Harmadszor
ismerjük a szabályokat.
Egy
szamuráj arccal lefelé szorít le, hogy aztán a kését a nyakszirtedbe vághassa.
Egy birkózó pedig arccal felfelé, hogy a tenyereteket használva látványosabb
küzdelmeket produkálhassatok. Ez így alakult ki.
A
célok határozzák meg a stratégiát.
A
stratégia határozza meg a taktikát.
A
taktika határozza meg a technikát.
A
célok helyzetenként eltérőek. Néha az, hogy megbénítsuk a másikat, néha, hogy
kitörhessünk és elmenekülhessünk. Néha, hogy segítséget hívhassunk. Ha a cél
megváltozik, akkor megváltozik minden más is. Lehet cél, hogy a másik életben
maradjon vagy, hogy ne pereljenek be. A dojobeli edzések közös ismertetője,
hogy egyetlen célra próbál felkészíteni, ami túl szűk a való élethez.
(Az én alapvető célom véget vetni a kérdéses
helyzetnek, nyilvánvalóan ez kisebb alcélokra bomlik)
Gyorstalpaló,
hogy ne pereljenek be
Az
önvédelem jogi lényege, hogy kénytelen voltál az általad „ésszerűnek tűnő
minimális erő” alkalmazására ahhoz, hogy biztonságosan megoldd a helyzetet.
Ha
megoldhatod egy lökéssel, ne használj téglát. Ha meg tudod oldani ütéssel, ne
használj botot, ha meg tudod oldani bottal, ne használj kést! A legtöbb
jogrendszerben, a kés, ha nem is áll szándékodban halálos fegyverként használni
(például, csak a markolatával ütsz), jogilag akkor is kést használtál, ami
halálos erőnek minősülhet, amit indokolnod kell.
Az
ésszerű megítélés azt jelenti, hogy egy hozzád hasonló tapasztalatokkal bíró
embertársad is megtette-e volna, amit te.
Biztonságos
megoldás: Ez nem vetélkedő vagy játék. Semmilyen módon nem kell sportszerűen
eljárnod vagy bármilyen más módon felesleges kockázatot vállalnod. Ha
veszélyesnek ítéled meg a helyzeted hiába gondolod, hogy ki tudnád ütni tiszta
küzdelemben az elkövetőt, nyugodtan csapd pofán az esernyőddel. A rendőrök sem
azon a szinten kezelik az eseményeket, ahol fölénybe kerülhetnek, hanem ott,
ahol nem sérülnek meg.
Ahhoz,
hogy erőt alkalmazhass, a célszemélynek veszélyt kell jelentenie. Ehhez három
dolgot kell megtennie:
·
Szándék:
Meg
kell tudnod magyarázni, honnan tudtad, hogy ártani akar neked, kárt akar tenni
a tulajdonodban vagy el akarja venni azt. Mondta? Jelezte? (ökölbeszorított
kéz, indulat)
·
Eszköz:
Bármilyen
helyzetről is van szó, indokolnod kell, hogy a tettes képes lett volna arra,
aminek a védelmében cselekedtél. Ha teszem azt, egy tolókocsis ember
fenyegetőzik, hogy szétrúgja a segged és te önvédelemből bántod, az nyilván
jogilag nem elfogadható, mert nincs rá eszköze.
·
Lehetőség:
Ha
a támadó nem tudott elérni téged nem állíthatod, hogy közvetlen fenyegetést
jelentett.
(Nagy szerencsére mostanában változott az
önvédelemről szóló törvény Magyarországon, aminek kifejezetten örülök.
Hepciáskodnak az ügyvédek avval, hogy vissza lehet élni vele, de én amondó
vagyok, hogy, aki képes lenne Pl. áthívni valakit magához, hogy megölje, hogy
aztán azt hazudja, hogy az illető betört hozzá, az megtenné amúgy is. Aki
gyilkolni akar magától, az megteszi, ha megengedi a törvény neki, ha nem. Aki
viszont normális ember, az nyilván sosem él vissza ilyesmivel, mint ahogyan,
egy normális ember nem él vissza az erejével és löki fel a nénit az utcán, hogy
aztán elszaladjon a táskájával.)
John
Boyd szerint létezik az MTDCs hurok. Minden embernek a következőket kell
végrehajtania: megfigyeli, hogy mi
történik a környezetében; tájolja magát,
dönt a teendőkről, végül cselekszik.
Példa:
M:
Látok egy közeledő öklöt.
T:
Mindjárt megütnek, tenni kéne valamit.
D:
Védjek vagy kerüljek, vagy maradjak mozdulatlan? Kikerülöm.
Cs:
Kikerülés!
A
való életben a reaktív mozdulatok, például egy blokk ritkán működnek, hiszen az
ellenfelem negyedik lépése váltotta ki nálam az elsőt. Az ő cselekvése az, amit
megfigyelek. Az akció legyőzi a reakciót.
Két
vagy több konfliktusba került embernél aktiválódnak a MTDCs-s hurkok, és
táplálják egymást. Az egyik akciója a másik megfigyelése. Amikor a figyelem
tárgya változik, változtatni kell a tájoláson. Ha gyorsabban érek a saját
hurkom végére, akkor nem csak gyorsabban cselekszem, hanem nagyobb sérüléseket
is okozhatok és kimozdíthatom a másikat a hurkából. Ki lehet törni váratlan cselekvéssel is. Az
MTDCs ugyanúgy támadható, mint a test.
1. Az
emberek, újdonságok észlelésekor fennakadnak. Ha megfigyelünk valamit, amihez
nem tudunk igazodni, akkor valószínűleg dönteni és cselekedni sem tudnunk.
2. Képesnek
kell lennünk töredékinformációk alapján is cselekedni.
3. Az,
akinek belső terve van az események bekövetkezésének sorrendjére és
valószínűségére az nehéz dolgokat élhet meg, ha a terve felborul
4. Minden
cselekedetünk egy új megfigyelés. Az ütéssorozatok és a váratlan behatolások
ereje éppen abban áll, hogy az állandó akció állandóan újraindítja a másik
MTDCs hurkát. Az állandó támadás hatására az ellenfél az első két lépés között
pattog ide-oda és nincs ideje tovább lépni a döntésre és a cselekvésre.
5. Ez
a ledermedés elkerülhető. Ha észreveszed, hogy egy MT csapdába kerültél;
Támadj! Mindegy, hogyan. Mindegy, hogy mit.
3. Fejezet: Erőszak
A
legtöbb ember státuszért vagy területért harcol. Nem a feltétlen szükséglet
miatt, hanem valakinek az arca vagy az önérzete miatt. A legtöbb ember fél a
nyilvános szerepléstől. Ez a félelem nyilvánvalóan nem a sérüléstől való
tartáson alapszik. Az ember mégis védi a státuszát, az énképét, az identitását.
Ennek a képzeletbeli dolognak az elvesztése pedig elképesztő mennyiségű
erőszakos cselekedetet eredményezett már eddig is.
A
sztorit, amit az ember mesél magának, már születése óta építgeti. Bizonyos
értelemben az élete munkája. A mese sérülése tartósabb hatású lehet, mint a
test fizikai sérülése. Többnyire az ego kockáztatása nagyobb félelmet generál,
mint a valós fájdalommal járó kockázatok.
Az
erőszak mintái:
Majomkeringő
A majomkeringő
féle konfliktusok genetikailag kódolt viszonylag biztonságos rituálék a
társadalmi dominancia vagy a terület védelmére. Általános lépéseiről könnyedén
felismerhető.
1. Szemkontaktus
2. Szóbeli
kihívás. (Mit bámulsz?)
3. Közelítés.
(Melldöngetés.)
4. Mellkas
bökdösése, lökdösődés, mutogatás, fenyegetőzés
5. Többnyire
parasztlengős a domináns kézzel. Meglepő módon ilyen helyzetben még a
balkezesek többsége is jobb kézzel üt.
A
legtöbb harcművészet és fantázia ezen a logikán alapul. Ezek a tánc egyes
lépései, a másik oldalról a majom természetesen minden egyes lépésre válaszol.
Biztosan te is átélted már vagy láttad számtalanszor előfordulni ezt a mintát.
Amint az ember belelépett ebbe a viadalba, már el is veszítette az irányítást.
Ezt a dominancia játékot nem az ember játssza, hanem az játszik az emberrel.
Mivel
az egész a hatalomról szól, behódoló testbeszéddel rendszerint leállítható a
harc. Ennek azonban súlyos ára van az egyénre nézve, mint társadalmilag, mind
pedig pszichésen.
A
csillapítás egy másik módja önbizalmat igényel. Figyeltél-e már nagykutyát, aki
nem törődik a kiskölykök dominancia játékaival? A kutya tudja, hogy olyan
játékokban nincs értelme részt vennie, ahol a kihívó nincsen egy szinten vele.
Már avval csökkentené a tekintélyét, hogy belemegy egy méltóságán aluli
küzdelembe. A „Nagykutya” taktika során fenntartjuk a laza testbeszédet, a
verbális kihívást pedig értelmezzük átgondolt kérdésként, amire adhatunk
egészen nyugodtan átgondolt, nyugodt határozott választ. Az unott viselkedés
szintén segíthet. Avval, hogy nem kérdőjelezem meg a saját státuszomat,
megnehezítem másoknak, hogy kihívjanak.
Az
emberek is megérzik a veszélyt, a fennhatóságot vagy a gyengeséget egy másik
emberi lényben. Még fontosabb, hogy bizonyos emberek képesek az önbizalom vagy
a szakértelem aurájának kivetítésére, amiről mások egyértelműen kiolvashatják,
hogy Ne hívják ki őt majomkeringőre.
A
majomkeringő a pozíciószerzésen alapul és sok játékos gyors győzelmet akar
minimális kockázattal. Senki nem majomkeringőzik egy őrülttel – kevés az esély
a státusznövelésre, semmi garancia a gyors visszavonulásra és az őrültek nem
követik az előre elvárt forgatókönyvet.
Alkalmas
helyzetben a lépések átugrásával is megkerülhetjük a keringőt. Ha a kötekedő
még néhány lépéssel a testi kontaktus előtt jár, és mi megelőzően támadunk,
akkor ledermesztjük. A másiknak némi időbe telik majd, alkalmazkodnia, ha
csalunk egy kicsit.
A majomkeringő elsősorban a hímekre jellemző
tevékenység. A nők társadalmilag túl értékesek ahhoz, hogy egy ilyen nevetséges
dologban kockáztassák a saját testük épségét. De ahogyan a nőknek nincsen
rituáléjuk a dominancia alapú erőszakra, úgy hiányoznak belőlük a beépített
biztonsági fékek is. Más szóval, amikor egy női támadóval akad dolgunk, legyünk
óvatosabbak, mert ő ártani akar majd, nem pedig megmutatni, hogy ki a főnök.
Ha
egy nőre támadnak és a nő a küzdelmet választja, akkor teljes erőbedobással
küzdjön, mert sok esetben nem létezik nőtől akkora fizikai erő, amely
eltántorítana a tervétől egy egészséges férfit. Ilyenkor nincs más, mint, hogy
a férfit cselekvésképtelenné kell tenni.
Több
rendőr csökkenti a sérülés veszélyét!
Ha
egy rendőr egyedül van szemben egy rosszfiúval, akkor akkora erőt kell
alkalmaznia, amit a megmenekülése érdekében ésszerűnek ítél. Az ártalmatlan
kényszerítő módszerek az agresszív célszemély ellen a mese világába valók. Az
egyiknek kórházba kell jutnia, hogy a küzdelemnek vége legyen. A rendőr
feladata arról gondoskodni, hogy ez a valaki ne ő legyen. Minél több rendőr van
a támadó ellen, annál valószínűbb, hogy az erőfölénnyel képesek sérülés nélkül
elkapni. A támadó érdeke, hogy egyszerre több rendőr lépjen fel ellene,
különben szinte garantált valamelyik fél sérülése.
Ragadozószerű
erőszak
Rengeteg
mese kering a világban. Ősi történetek, a különböző Kung-fu stílusok
kialakulásáról. Hogy, hogyan hasonlítanak a stílusok valóban az állathoz,
amelyikről a nevüket kapták. Megsúgom: a darvak nem verekszenek. Csak megölik a
kígyót. Megkeresik a leglassabb, legkövérebb kígyót és elkapják a csőrükkel.
Kész. Nem állnak le a kígyóval szemben hacacárézni.
Az
emberi ragadozók általában két eltérő stratégiával igyekeznek megbénítani az
áldozataikat. Az első a rajtaütésszerű, lesből végrehajtott váratlan, durva
támadás. A támadó igyekszik észrevétlenül a lehető legközelebb lopózni, hogy
azután egy gyors, erős támadással fizikailag és pszichésen is megpróbáljon
felülkerekedni az áldozatán.
A
másik támadási stratégia kedvességgel és meggyőzés erejével próbál az áldozat
közelébe kerülni és megkerülni a védelmét. Aztán gyorsan, végzetesen támad.
Az
emberek nem bájosak. A báj egy eszköz, amivel valamilyen akaratukat szeretnék
rajtunk érvényesíteni. A ragadozónak célja van: a pénzünk, nemi erőszak vagy
valami egyéb. Kiválasztják az áldozatukat, aki gyengének, zavarodottnak,
tehetetlennek tűnik; majd kiválasztja a számára előnyös helyet és időt, hogy
aztán váratlanul lecsapjon. A ragadozó erőforrásként tekint az áldozatra. Pénz,
aktus, kábítószer, státusz.
Az
erőszakos támadások négy nemes igazsága!
Tiszteljük a
támadás megdöbbentő erejét és sebességét, valamint a fájdalmat, ami gyorsabban
ér, mint ahogyan azt az agyunk képes lenne feldolgozni? Elhisszük, hogy létezik
olyan fájdalomszint önmagában, ami visszatart és megállít egy eltökélt támadót?
Hogy a törött orr vagy kéz véget vet a küzdelemnek? Képesek a bírák és
politikusok felismerni, hogy mennyire kiszámított és előre eldöntött lehet egy
ilyen váratlan támadás? Mert az csak a védekező számára váratlan. Képesek e
átlátni a törvényeket alkotó emberek, hogy léteznek olyan embertársaik, akik
képesek kegyetlenül megverni valakit előre kigondoltan, minden komolyabb ok
nélkül és közben hidegvérrel a várható ítéletükre gondolnak?
A
négy igazság a következő: A támadások
közelebbről, gyorsabban, váratlanabbul és nagyobb erővel érkeznek, mint azt a
legtöbben gondolják. Vagy, mint ahogyan azt tanítják a képzéseken.
Közelebbről: A modern harcművész képzés
egyik leggyakoribb vonása, hogy a gyakorlatok mesterségesek. Többnyire
optimális távolságról gyakorolnak, ahonnan a támadónak még legalább egy lépést
kell tennie, hogy elérje az áldozatot. A valódi bűnözők közül csak az ostobák
adják meg ezt az időbeli luxust. Akkor ütnek, amikor biztosak a találatban. Az
egy lépés távolság sok dolgot lehetővé tesz, amit a való életben nagyon nehéz
kivitelezni. Bármilyen ügyes vagy a hárítás időbe telik. A távolság helyetti
közelség pedig felemészti az időt. A támadó választ és olyan helyet fog
választani, amit ideálisnak ítél. Az ilyen módon kiválasztott környezet pedig,
gyakran korlátozza az áldozat mozgási lehetőségeit. Két autó közötti szűkület,
a toalett bódé vagy egy fal. Működik a kedvenc mozdulatod akkor is, ha nincs
helyed fordulni, lépni, lendületet venni?
Gyorsabban: Mivel a támadó választja az
időt, a helyet és az áldozatot, mindent beleadhat a támadásba, nem kell
törődnie a védekezéssel. Egy gyakorló küzdelem során az ütések száma
másodpercenként, még a profi bokszolók esetében sem különösebben lenyűgöző.
Létezik benne, adok-kapok. Időzítésbeli finomságok. Ha azonban egy bokszzsákot
kell ütni olyan gyorsan és erősen, ahogyan csak lehet, az eredmény többsöröse
az előzőnek. Egy rajtaütésszerű támadás egy ilyen roham mintájára zajlik, nem
hasonlít a gyakorlásra. Még azok az emberek sem képesek másodpercenként tízszer
védeni, akik ennyit ütnek ezalatt.
Váratlanabbul: A támadó mérlegel. Ha
nem sikerülhet meglepetést keltenie, többnyire inkább nem is támad. A szakértők
szerint, mindig van valamilyen figyelmeztetés. Ha ezeket az áldozat észrevenné,
akkor könnyen elkerülhető lenne a támadás, ha nem is mind, de sok közülük. A
támadás mindig meglepetésszerű. Erre nagyon nehéz felkészülni.
Nagyobb erővel: Minden képzés beépített
problémája, hogy szeretné legközelebb is hasznosítani a partnerét, ezért olyan
erőszinthez szoktatja hozzá a tanulóját, amely valójában kisebb sérülést
okozhat, vagy egyáltalán nem okoz sérülést. Egy átlagos bűnöző közel sem tud
akkorát ütni, mint amire egy sportoló képes, viszont az ütésük keményebb, mint
amit a sportoló az edzés vagy a kesztyűk miatt valaha is érzett. Rajtaütéskor
az első ütés sokkal többször betalál, mint amennyiszer nem.
A New Yorki rendőrség 1994 és 2000 évekbeli
statisztikái szerint a nulla és két méter közötti távolságból leadott lövések
találati aránya 38%. Ez azt jelenti, hogy egy képzett rendőrtiszt, egészen
közelről az esetek 62%-ában mellé lő. Lőgyakorlaton ez szinte elképzelhetetlen.
Három és hét méter között 83%-ban lőttek mellé.
Ahogyan
az éles harc sem hasonlít a gyakorló küzdelemre, úgy nehezebb lőni egy koszos
sikátorban, esőben, miközben szakad az eső és ránk támadnak.
Az
elsajátított technikák minősége romlik stressz hatás alatt. Egy cselekvéssor
kényszeres ismételgetése nem működik. Kezdőknél gyakori, hogy azt a technikát
próbálják használni, amit begyakoroltak, és amikor nem működik, akkor még
elszántabban próbálják, ahelyett, hogy levonnák a következtetést.
Az
akadémián vezették elő a bűnüldözés legnagyobb rejtélyét. Amikor egy bűnözőt
több lövés ér, rendszerint több száz méterrel arrébb tudják csak elkapni, amint
még mindig menekülni próbál. Ha egy rendőrt ér találat, az esetek nagy részében
összeesik és meghal.
Évekkel
később egy tanfolyamon rájöttem ennek a megoldására. Amikor egy gyakorlat során
találat érte a rendőrt, az égnek dobta a kezét: - Vesztettem, elkaptál.
Kész. Ráordítottam, hogy takarodjon vissza, még nem
halt meg. A rabló-pandúr játékban a rabló csalhatott, a rendőr nem. Ez nagyon
mélyen belénk ivódott.
A
tapasztalat nem helyettesíti a képzést. A képzés nem helyettesíti a tapasztalatot.
Azt gondoljuk, minél több tapasztalatot szerzünk, annál magabiztosabbak
lehetünk. A legtöbb esetben ez igaz is. Az erőszak azonban megértette velem a
tapasztalat révén a tét nagyságát és megtanított a szerencse szerepének
tiszteletére. Sokkal kevésbé vagyok magabiztos, mint régebben, de a
hozzáértésem lényegesen nagyobb.
A
képzés ugyancsak fontos. Mi értelme lenne kitörni a bénultságból és
visszanyerni a pillanat feletti uralmunkat, ha fogalmunk sincs róla, hogy mit
tegyünk.
A környezet
Erőszakos
cselekmények, mindig adott helyen, adott időben, adott emberekkel történnek. Az
edzőteremben megfeledkeznek arról, hogy a tettek mindig kiindulnak valahonnan.
A ragadozók nem szeretik magukra vonni a figyelmet. Nem akarják, hogy később
felismerjék és azonosítsák őket. A rossz fiú olyan világot keres, ahol az
emberek udvariasak, sőt birkák.
Bizonyos
helyek, az oda gyülekező emberek miatt válik erőszakossá. Például olyan
helyeken, ahol az emberek elmeállapota megváltozik. (Kábítószer, alkohol) Ne
próbáld megérteni egy kémiailag megváltozott elme működését a saját zavartalan
elmeállapotodból kiindulva.
Erőszak
továbbá ott jellemző, ahol fiatal férfiak gyülekeznek. Rengeteg féle alapszik
majomkeringőn vagy csoportos majomkeringőn.
Gyakori
az erőszak a vitatott hovatartozású területeken. Olyan helyek, ahol két vagy
több csoport egyidejűleg akar működtetni valamit. (katonaság, bandák).
A
ragadozószerű erőszak elhagyatott helyen történik. Olyan helyen, ahol már
kevesen járnak és ahol várhatóan nem zavarják meg.
Ha
valaki fegyvert tart a gyereked fejéhez és arra utasít, hogy menj a garázsba és
hozz ragasztószalagot, meg kalapácsot két lehetőséged van.
·
Elrohansz és hívod a rendőrséget, akkor
a behatoló választhat, hogy marad vagy elmenekül. Megölheti a gyereket, de
dönthet úgy is, hogy nem kockáztatja a gyilkosság vádját.
·
Ha együttműködsz és visszatérsz a
szalaggal, meg a kalapáccsal, vajon mihez kezd velük? Akármire készül, megteszi
a gyerekeddel, amíg te nézed, aztán megteszi veled is.
Az
olyan helyeken, ahol sok az alkohol és a kábítószer használat sok embernél
előfordulhat, hogy könnyebben lesznek erőszakosak. Mások a megváltozott
tudatállapot miatt könnyebben esnek áldozatul.
Meglehet,
hogy főleg a lányok ezek után a sorok után úgy gondolják: „Jogom van oda menni,
ahova akarok. Azért, mert veszélyes, még nem foszthat meg a jogaimtól.”
Önmagunk
védelmének nincs köze a jogokhoz. Soha nem is volt. A jogok azok a dolgok,
amelyeket a társadalom civilizált tagjai elfogadtak, mint mindenkit megilletőt,
de amikor megtámadnak, és a földre löknek akkor a békés egymás mellett élés
civilizált egyezményei érvényüket vesztik.
Jobb elkerülni,
mint elfutni, jobb elfutni, mint lecsendesíteni, jobb lecsendesíteni, mint
harcolni és jobb harcolni, mint meghalni.
Van különbség az erőszak és az erőszakkal való
fenyegetőzés között, ez pedig az idő. A fenyegetés ajándék. Valaki közli
velünk, hogy ártani akar, de még nem tett semmit.
„Értelmes
ember még nem veszített küzdelmet valakivel szemben, aki azt mondta neki, hogy
szétverem a pofád!” A fenyegetés, jelzést ad neked és engedélyt, hogy
felkészülj. Menj odébb, nézz fegyver vagy barátok után, keress esetleges
menedéket. Tedd, amit szükséges, hogy épségben maradj.
Túszejtés
A túszejtés
potenciálisan a leginkább elhúzódó és a legbonyolultabb szituáció, amely az
„erőszakkal való fenyegetés” kategóriájába tartozik. Ennek során egy vagy több
elkövető erőszakkal fenyegetőzve fogva tart egy vagy több embert, hogy
kikényszerítse, amit akar.
A
túszejtők típusai
Az ostobák: Gyakori,
hogy ha egy elkövetőt tetten érnek, úgy érzi, javulnak a menekülési esélyei
avval, hogy túszokat szed, mintegy tárgyalási alapként. A hülyéje éppen ezzel
súlyosbította a vádját bármiről emberrablásra meg minden másra, amit az ügyész
még a fejére tud húzni.
Az elmebetegek: Ők általában valamelyik
családtagjukat ejtik túszul. Hagyni kell őket kiszellőzni, de fel kell készülni
a legrosszabbra.
Fanatikusok és szélsőségesek: A
filmekkel ellentétben ezek nem hidegvérű, jól képzett, intelligens szociopaták,
hanem dühös emberek, akik nyilatkozni akarnak valamiről.
Emberek, akik meg akarnak halni: Sokszor,
az emberek, akiknek nincs merszük megölni magukat, tesznek valami olyat, amiért
a rendőrök szitává lövik őket. Nem egy elegáns módszer, de általában az elkövetőnek
már elég sok van a rovásán addigra, mire eljut idáig.
Egyszer használatos terroristák: Általában
nagy létszámú, állig felfegyverzett csoport, akik sok embert ejtenek csapdába
egy jól védhető helyen. Brutálisan bánnak a túszaikkal és látványosan megölnek
bárkit, akiben a legkisebb ellenállási szándék rejtőzhet. Elnyújtják a
tárgyalásokat, és minél több embert gyilkolnak meg, annál hathatósabb
propagandát kap a terrorszervezetük.
Folyamatragadozók: Sorozatgyilkosok.
Különleges esetek. Általában egyedül vadásznak. Meg akarnak ölni, erőszakolni,
kínozni embereket és kész forgatókönyv van a fejükben arról, hogy mindezt, hogy
viszik végbe. Másodlagos tetthelyre viszik az áldozatot, hogy minél tovább
tartson a rítus.
Amit
a profik tesznek
·
Kiürítik
a környéket
·
Belső
és külső határzónát hoznak létre
·
Taktikai
tervet készítenek
·
Híreket
gyűjtenek a helyszínről, az elkövetőkről, a túszokról
·
Kapcsolatba
lépnek a túszejtőkkel
Amit
neked kell csinálnod ilyen helyzetben
·
Feküdj
arccal a földre és a kezed kulcsold össze a tarkódon
·
Kövesd
az utasításokat
·
Tartsd
a kezeidet láthatóan
·
Eleinte
várhatóan gyanúsítottként fognak veled viselkedni, amíg ki nem derítik, hogy ki
vagy.
4. Fejezet: Ragadozók
Az
elkövetők mások, mint mi
Ha éppen
drogozik az elkövető az gyakorlatilag immunissá teheti őt a fájdalomra. A
drogok képesek lerántani minden civilizált kondicionálást, már ha volt
egyáltalán. Képesek emiatt nagyobb erőt kifejteni, mint amit jó esetben
bírnának az ízületeik. Vannak emberek, akik képesek csecsemőket bántalmazni és
erőszakoskodni velük. Ha valaki erre képes, szerinted fog gondolkodni azon,
hogy kinyomja e a szemed?
Amit
tanulsz az nagyon fontos, de nem az a kérdés, hogy működik e az edzésen, hanem,
hogy működik-e olyankor, amikor az, aki alkalmazza halálra rémült és akin
alkalmazzák, az vadállat módjára őrjöng és immunis a fájdalomra?!
Sajnálatos
A
jóhiszemű emberek számára ez egy borzasztó tény. A paraziták, csaknem mindent
kiforgatnak, hogy a céljaiknak megfelelő legyen, nem számít, mennyire nemes
volt az eredeti szándék. A családlátogatás lehetőségét eltávra használják, a
börtönökből a csavargók egészségmegőrző központjai lettek. Az egyhangúság
csökkentésére biztosított testedző eszközöket arra fordítják, hogy még
keményebb, még erőszakosabb bűnözőt faragjanak magukból. A Kábítószer elvonót a
kapcsolataik építésére használják ki, valamint arra, hogy kibújjanak a
foglalkoztatás alól. A bűnöző lét alapja, hogy az ember gyakorlott parazitává
válik. A társadalom nagyszerűnek tartott programjai, nem, hogy nem segítik a
változást, hanem támogatják az élősködést.
A
bűnözők típusai
Bár ez nem közvetlenül az erőszakhoz vezet, de azért
egy nagyon fontos kitérő onnan. Az emberek általában nem találkoznak az összes
bűnözőtípussal és egyféléből igyekeznek általánosítani. Mindez tévedés az
önvédelemben és valószínűleg még nagyobb tévedés a törvények írásában és a
bűnözést kezelő programokban.
Megtévedt emberek: Ritka típus.
Alkalmanként előfordul, hogy valaki, aki egyébként teljesen rendben van a jó és
a rossz megfelelő értelmezésében, valami törvénytelenséget művel. Csak és
kizárólag ez a csoport, képes a valódi szégyenkezésre, és csak erre a csoportra
hat az igazságszolgáltatási rendszer. Közülük az erőszakos cselekmények
általában majomkeringő vagy drog befolyása alatti önuralomvesztésből fakad. A
legtöbb segélyprogram és a rehabilitáció is azon a hiedelmen alapul, hogy az
összes bűnöző ilyen. Illetve, hogy ez az „átlagos” bűnöző. Olyasvalaki, aki
rosszul döntött, de képes változni és tanulni belőle.
Csavargók: Messze a legnépesebb csapat
a zárkákban. Kis stílű utcai bűnözők, dílerek, kábszeresek, stricik, rablók. A
legtöbb rá van kattanva valamire és beszed mindent, amit talál, vásárol vagy
ellop. Sokan úgy gondolják, hogy marhaság dolgozni, mert mások adakoznak. Mindegy,
hogyan. Jótékonyság, lejmolás vagy kormányzati segítség. Az okos pénzt kap, a
hülye, meg adakozik. Azok az emberek, akiknek még sosem volt dolguk vele,
alábecsülik a függőség erejét. Sok szenvedélybeteg hajlandó lenne gyilkolni is,
prostituálják magukat, elárulnak bárkit egy napi adagért. Az erőszak ezekben a
csoportokban érthető okokból igen gyakori.
A
börtön a hajléktalanoknak olyan, mint a szervízbox az autóversenyeknél. Szó
szerint része az életciklusuknak. Amikor betegek, éheznek vagy fáznak, elintézik,
hogy tetten érjék őket. A börtönben megmosdatják, megetetik őket, orvosi
ellátást is kapnak, azaz helyrehozzák őket annyira, hogy folytathassák a
megszokott életmódjukat. A börtön ezért nyilvánvalóan se nem rettenti meg, se
meg nem javítja ezeket a bűnözőket.
Ragadozók: Róluk már volt szó.
Forrásként tekintenek az áldozatra. Amikor eldöntötték, mit akarnak, saját
maguk sokkal fontosabb nekik, mint, hogy te ki vagy, vagy mid van. Az igazi
ragadozók számára a börtön az áldozatok újabb körét nyitja meg előttük. Néha
azonban a ragadozó a börtönbéli kockázat miatt visszatér a csavargó státuszhoz.
Racionalizáció
Az bűnözők
gyakran meggyőzik magukat arról, hogy ők a jó fiúk. Egyesek: „Én nem vagyok
igazi bűnöző, csak ellopok ezt, azt. Nem bántok senkit.” Egy másik: „Igen,
megvertem a csókát, mert megérdemelte, de nem vagyok bűnöző. Sohasem loptam.”
A
kábítószerek nem követnek el bűntényeket. Csak oldják a gátlásokat. Az
önvédelem szempontjából a racionalizáció ritkán releváns. A támadást gyakran megelőzi
egy kérdezgetős szakasz, amikor az áldozat reakciója függvényében megmagyarázza
magának, hogy miért is lett erőszakos. Megpróbálnak rávenni, hogy mondj, vagy
tegyél valamit, ami igazolja a tetteit. A majomkeringő nem személyes. A
lépcsőfokokról szól, nem azokról, akik rajta ülnek.
A
múltbéli erőszak a jövőbeli erőszak legerősebb jele. Ez az áldozatokra is igaz.
5. Fejezet – Kiképzés
Már volt szó az
edzéseken létrejövő szándékos hibáról. Hiszen a harcművész arra edz, hogy
megsebesítsen, vagy megöljön valakit. Nem tudunk pontosan lemásolni valamit,
például egy ember megsebesítését anélkül, hogy meg ne sebesítenénk. A gyakorlat
tehát, túl messzi, túl lassú, túlságosan szemből jön. Sokszor a gyakorlat
megenged olyan technikákat, amelyek a való életben ártalmasak lehetnek a
használójukra, mert nem melegített be, nem nyújtott stb.
Egy
technika hatékonysága a célzáson, az időzítésen és az erőfejlesztésen alapul. A
legtöbb hiba az edzéseken, ezek megváltoztatása.
A
statikus gyakorlatok hibája, hogy nem igényelnek ellenfelet, így nem tudjuk
gyakorolni az erő ellenhatását. A másik test mozgását, esését és az, ahhoz
szükséges erő fejlesztését és irányát. Nehéz fejleszteni a célzást, ha a
levegőt bokszoljuk. Hiányzik az adott és a kapott ütések érzete is, ami
bénulást okozhat egy valódi küzdelemben. Mindennek ellenére, a megfelelően
gyakorolt statikus gyakorlatok sokat segíthetnek, mert segíthetnek a megfelelő
készségek és gyorsaság elsajátításában.
A
több résztvevős gyakorlatok hibái: Egy társas gyakorlatban valódi célpontunk
van, tehát tudatosan be kell illesztenünk a hibát biztonsági okokból.
Leggyakrabban feláldozzák a célzást és/vagy a sebességet, hogy a gyakorlat
biztonságos legyen. Ez nagyon veszélyes. Nem szabad, hogy mellé ütni tanuljunk
meg. A célzást nem szabad, az időzítést, azonban fel lehet áldozni. Éles
küzdelemben lehetetlen lassan mozogni, ezért nem áll fent a veszélye annak,
hogy ez a rossz szokás berögzül.
A
társas edzésen gyakran előfordul, az én jövök/te jössz, ami egy éles helyzetben
gátat szabhat az önvédelemnek.
A
dinamikus gyakorlatok hibái: Tompítják az ütéseket. A fej nagy része sokkal
ártalmasabb az ütő kézre, mint a megütött emberre. Sok a sportszerű célterület,
amit kijelöltek a biztonság érdekében, ami a versenyek szempontjából érthető.
De: Később ezekhez a területekhez igazodtak a technikák. És ezek a technikák
hatástalanok valakivel szemben, akit ártalmatlanná kellene tenni.
Még
a tapasztalt bokszolók is eltörhetik a kezüket egy-egy utcai bunyó során. A
felszerelés rossz szokásokat generálhat. A legtöbb stílusban messziről indul a
küzdelem és a „párbajos-feltevésből” indulnak ki.
6. Fejezet – A fizikai védelem
működőképessé tétele
Öt
szakaszon védekezhetünk egy támadás ellen. A legtöbb harcművész az első szinten
kezdi. A mozgást akarja blokkolni. A reakcióidő miatt igen kicsi az esélye,
hogy egy elindított támadást időben hárítsanak. A blokkolás ráadásul nem
akadályozza meg a második vagy harmadik támadás indítását. Egy összecsapást
csak támadással lehet megnyerni.
A
hozzáértőbbek, már az alkalmat igyekeznek leblokkolni. Ha tisztában vagyunk a
saját célterületeinkkel, illetve a támadó tulajdonságaival, akkor
meghatározhatjuk meglepő pontossággal, hogy honnan várható támadás, így
megakadályozhatjuk a mozdulatot, mielőtt az elkezdődik.
A
szándék blokkolása a megelőző csapás. Amikor tudod vagy hiszed, hogy a támadó
bántalmazni akarsz, támadsz. Ez nagyon hatásos fizikai védelem.
A
negyedik szint a kapcsolat megváltoztatása. Ha időben átlátjuk a dinamikát,
akkor dönthetünk másként is. Például, hogy nem megyünk bele a majomkeringőbe.
Változtathatunk a szokásainkon, a külsőnkön, hogy ne tűnjünk zsákmánynak.
Az
ötödik szint a terep használata. Képezzük magunkat, hogy felismerjük a
veszélyes zónákat, a kerülési utakat, a gyanús alakok gyülekezőhelyeit. Az
ideális, ha ott sem vagyunk, ahol valószínűek erőszakos cselekmények. Ez a
védekezés legmagasabb szintje. Ha ott sem vagy, nem ér sérelem.
Elég
banális tanács, hogy: Sötétedés után ne sétálj egyedül, de az ördögbe is; Jó
tanács.
Ha
valaha az életben szélsőséges erőszakkal találod szemben magad, meg kell hoznod
egy döntést, hogy cselekszel. Döntsd el most, mi az, amiért megéri küzdeni.
Erről most kell döntened, nem akkor. Kötelezd el magad, hogy ha megnyomódik az
indítógombod, cselekszel.
A
harc aranyszabálya
A legerősebb
fegyveredet
Alkalmazd az ellenfél
legsebezhetőbb pontján
Amikor a
legbizonytalanabb.
A
leginkább megbocsáthatatlan bűntett, ha kíméletesen csapunk le. Az önvédelemből
nem ártás gondolatának, még az írmagját is száműzni kell. A fegyver növeli a
hatótávolságot és az erőt. Használj eszközt. A legügyesebb fegyvertelen is
rendre veszít olyasvalakivel szemben, aki közepes ügyességű ugyan, de fegyvere
van.
Üss
folyamatosan. Ne egyet-kettőt, hogy aztán megnézhesd, mi a helyzet. Támadj
keményen. Az akció vadsága legyőzheti a technikát. A kemény, gyors agresszív
ütés, hatásosabb, mint a megfelelő ütés.
Engedély
Engedélyed
van rá, hogy megvédd önmagad!
Engedélyed
van udvariatlanul viselkedni valakivel, aki késő este közelít feléd!
Engedélyed
van túlélni, bármilyen áron!
Lao-ce
mondta, hogy aki az „út”-ról beszél, nem érti azt. Aztán könyvet írt róla.
Eszerint értékeld a tanácsait, és az itt olvasottakat is.
A
jegyzetet készítette: Kardmen
Sok harcművészetről és küzdősportról olvastam és láttam videokat. Valóban nagyon jók a harcművészetek legyen az pusztakezes vagy akár fegyveres harcművészet is. Akár kínairól, akár japán harcművészekről beszélünk igen sokszor azt látjuk hogy életbelli éles helyzetben másképp kell használnunk. Nincs jobb vagy rosszabb harcművészet. Mindegyik jó ha maga nemében csak sokat kell gyakorolni. Én régen Lo Man Kam Wing Chun kung fu edzésre jártam. Ma is gyakorlom itthon de mellette csinálom a wu tai chi chuant könyvből meg a qi gong ot amit az edzőtáborban tanultam még. Ha eltudjuk kerülni a küzdelmet már akkor győztünk viszont ha nem akkor egy gyors rajtaütés sokat segít mert ott nem lesz idő várni és tétovázni .
VálaszTörlésEzekkel nem fogsz sajnos messzire jutni valós utcai harci helyzetben :(
Törlés