Miért Hófehér? Miért? A magyar fordítók és címadók a
Sztárom a Párom (Notting Hill – Micsoda fordítás) óta a bögyömben vannak, és
bár a Snow meg a White azt jelenti, hogy Hó és Fehér, de ugyan már kérdezzünk
meg bárkit a világon, aki beszél magyarul, hogy legyen szíves, mondja meg, hogy
a bánatba hívják a legszebb spinét a világon a hét törpéből? Nincs ember, idős
vagy gyermek, aki ne azt mondaná, hogy HÓFEHÉRKE. Ugyan már, mi az Isten bajuk
van ezeknek a bevált jó dolgokkal? Miért kellett ezen változtatni? 23 éves
beidegződésem. Másoknak még ennél is több. Miért akarják elvenni tőlem és miért
akarják, hogy ezentúl úgy hívjam a csajt, hogy „Hófehér?” Miért?
A
Disney mesében Hófehérke, az Egyszer volt, Hol nem voltban Hófehérke, A
könyvekben Hófehérke, az összes többi létező helyen Hófehérke. Még a Microsoft
Word sem húzza alá a szót, hogy Hófehérke. Nem tekinti hibának, mert őneki is
Hófehérke.
Na,
menjünk tovább. Bevallottan abban bíztam, hogy ez azért van így, mert a
fordítók evvel akarják sugallni, azt az érzést kelteni a nézőben, hogy ez
valami más lesz. Valami új. Valami jobb.
Más lett. Valami új, de nem, hogy nem jobb HANEM…
A
történet klassz képpel indul, narrációval szép bevezetővel egy nőről, aki
Hófehér(ke) anyja és sétálgat a hóban. Ránézek, és azt mondom: Igen. Ez a nő
kiköpött Hófehérke. Miért nem ez a nő játssza Hófehérkét? Nem. Ő az anyját
játssza. Nem gond, végül is hasonlít, ezt még el lehet fogadni. A film első
perce igazán nagyszerű. A következő jelenetben már ott egy lány. Kislány, aki
nem ronda, nem az. De nem is kimondottan az a „De jó csaj lesz belőle kislány”.
Olyan átlagosan kis aranyos kis szép, ami azért furcsa, mert: „AZ EGÉSZ
KIRÁLYSÁGBAN CSODÁLTÁK SZÉPSÉGÉT!” Jó, a szemei szépek. Jó végül is egész
aranyos. Egye fene, a kislányt még elfogadom.
Gyorsan
megtudjuk, hogy a királyság békés, a birodalom virágzik. A kastély mellett ott
van Minas Tirith fája, az is virágzik, jelezve, hogy itt minden a legnagyobb
rendben van. Fél évvel később a királynő meghal, a király háborúba gyászolja
magát.
Aztán
rögtön bezúznak egy olyan hadsereget, ami ilyen árnyék dzsedva, szikla,
szilánk, páncélos harcosokból áll. Úgy rohannak csatába, hogy: „Nem ejtünk
foglyokat!” , nem egészen egy perc múlva jön a kapitány a 300-ból, aki mégsem
veszett oda, a Thermopülai szorosban és közli, hogy: „Uram, egy fogoly!”.
Bizony.
Itt már gyanús volt, hogy ebben a filmben lehet, hogy lesznek ellentmondások.
Talán, ha elég éber leszek, fogok találni egyet, kettőt. Ravenna, a szőke kis
ártatlan pofijával, megigézi a királyt, aki feledve elhunyt kedvesét, már MÁSNAP feleségül vette a nőt. Bizony.
Mit tököljön. Ezek szerint a csatát a hadsereggel a vár kiskertjének a
közelében vívták, hogyha másnapra hazaértek és mindent előkészítettek. El kell,
hogy mondjam, hogy ez a nő férfi szemmel, ISZONYAT JÓL NÉZ KI. Charlize Theron
dögös. Még koszosan, parasztos göncben is ezerszer kívánatosabb, mint Bella
Swan. Mert igen. Hófehér. A világ legszebb, leggyönyörűbb nője. A
legcsodálatosabb teremtés az Univerzumban nem más, mint Kristen Stewart. Éppen
ásványvizet ittam. És ráköptem az egészet a falamra. Hogy micsoda? Ő? Mi van?
Miért? Nincs nála jobb nő Hollywoodban?
Nincs.
A világon sincs. Ez van. Azt már régen megszoktam, hogy az összes létező
filmben, könyvben és illusztrációban a gonosz királynő valójában jobb csaj,
mint Hófehérke, de ekkora éket verni kettejük szépsége közé nagyon durva.
Beszélget
Ravenna és a kis Hófehérke egészen meghitten, mire a Nő azt mondja: „Úgy érzem,
kettőnk közt kötelék van. Ott bent érzem. A szívedben.” – ez komolyan
megindító. Aranyos gondolatsor, milyen kár, hogy pár perc múlva kiderül, hogy a
Szőke szépség ezen a köteléken felbuzdulva Ki Akarja Tépni A Lány Szívét!
Az
unokatesóm erre vitte el a négy éves kislányát moziba.
A
templomban, ahol Shrek és Fiona rájöttek, hogy szeretik egymást, végül is
egybekelnek, mármint Ravenna és a Király. Gyors vágás, a nászéjszakára, amikor
a Király azt mondja: „Te leszel a végzetem!” – nem tudta, mennyire igaza van.
Merthogy igaza volt, ugyanis egy perccel később gyilkosság általi halállal hal.
Magunk
közt szólva ez eléggé egy ostoba király. Ott élvezkedik a nőn, miközben az
jelek ezreit küldi arról, hogy Igazából, én utállak téged és undorodom tőled,
meg az összes pasitól, de a csávó meg se hallja, ameddig el nem kezd
haldokolni. Aztán folytatja és el is távozik. Nem éppen dicső módon. Végül a
csaj lefordul róla, mint aki éppen átélt egy multi orgazmust és elégedetten
sóhajtozik. Aztán lesétál a várkapuhoz, hogy beengedje a saját igazi
hadseregét, ami senkinek nem tűnt fel. Nincsenek kapuőrök. Nincs senki, aki az
esetleges védelemre ügyelne, vagy legalább megpróbálna ügyelni rá. Ezen már
fent sem akadtam.
Végül
is Ravenna lett a királynő. Hófehérkét, pedig sok-sok évre bevágják a pincébe,
nyilvánvalóan nem azért, hogy borokat kóstolgasson. A nő meg elfoglalja a trónt
és mosolyog, nem kicsi Angelina Jolie-s beütéssel. Ez előnyére válik.. Nem,
mintha királynőként amúgy is nem az övé lett volna a trón, de mindegy. Sosem
értettem az ilyet. Miért jó valakinek pusztaságon, szaron, szemeten és sivárságon
uralkodni egyedül, amikor uralkodhatna egy virágzó társadalmon. A királyt úgyis
képes lenne manipulálni. Mindegy.
Az,
hogy a varázstükör olyan, mint a Terminátor 2-ben a T 1000-es arra ki sem
térek. Egy kis értelmetlen gyilkolás után megint jön a narráció és a tök jó
képek. Ezek komolyan tetszenek. Megmutatják, hogy a világ, hogyan fordult át
sötétségbe. Elég jó. Tévedtem, Hófehér a magas Északi Toronyba van zárva. De
évekre. Addig nincs lovaglás, nincs kommunikáció, nincs tanulás, nincs jellemfejlődés.
Ennek ellenére a főhősünk, immár Bella, de nem vámpír, értelmileg nem ragadt
meg tízéves szinten, habár lehet, hogy egyesek ebben vitatkoznának velem.
Megtudjuk
azt is, hogy a királynő úgy marad sokáig (örökké) fiatal, hogy más nőktől veszi
el az életidejüket, kicsit úgy, mint a Lopott Időben, csak itt meg is
öregszenek azok, akiktől ellopják az életüket. Cserébe Ravenna fiatal és szép
marad. Elavulhat a varázslat, vagy nem tudom, mert úgy tűnik, hogy egyre
kevesebb ideig elég egy egész életnyi fiatalság. Míg feltehetően először elég
sokáig, úgy a filmben elvett fiatal csaj egész élete, csupán pár napnyi (talán
még annyit sem) energiát ad. Biztos itt is van minőségi különbség.
Valahol
itt, leszúrják a királynőt. Nem hal meg. Semmi baja sem lesz. Szóval van egy
ilyen árnyék serege, ami önmagában elég menő. Van igazi serege is, meg van egy
adag varázslat meg bűbáj és némi szívtépkedés, halhatatlansággal vegyítve.
Szerintem ezek elegek lettek volna önmagukban is ahhoz, hogy bepofátlankodjanak
a várba és megöljék a királyt. Nem kellett volna ez az ártatlan szűzlány
vagyok, bácsi kérem, mentsen meg cirkusz. De ez csak egy vélemény, lehet, hogy
hivatalosan akarták intézni. Talán a papok szavára még a királynő is ad.
Egyszer
csak azt mondja a Tükör. „Van, aki még nálad is szebb!” És itt a tömlöcben
levő, koszos, folyton nyitott szájú, van az a ruha meg smink, hogy elmenjen, de
különösebben nem szép és semmiképpen nem a „legszebb” Hófehérkére gondol.
A
királynő persze megsértődik, pedig szerintem elintézhetné annyival, hogy: „Menj
haza tükör, részeg vagy!”
Ahogyan
annak lennie kell, Hófehér megszökik és a négy égtáj kínálta számtalan
választási lehetőségből végül a Sötét Erdőbe keveredik. Ez fontos lesz később.
Ám, előbb éhesen, szomjasan, csúnyán, fáradtan, kimerülten, koszosan
kialvatlanul botorkál a sziklás parton, ahol várja egy ló. Csak úgy. Egy fehér,
szép egészséges kanca. Hogy, hogyan került oda az rejtély. Hogy egyáltalán
minek van, az rejtély. De van. Hófehér átfut vele hegyen völgyön, hogy a csodaparipát
végül egy olyan mocsárba és ingoványba vezesse, amire még Pegazus (szárnyak
nélkül) is azt mondja, hogy: Tudod mit Hercegnő? Innen menj egyedül, többé nem
vagyok kíváncsi rád! Azzal le is dobja magáról és útjaik elválnak. Elérkeztünk
a Sötét Erdőbe. Ami annyira sötét, hogy a katonák nem mennek be. Senki nem megy
be. Tele van veszélyekkel. Tele félelmetes szörnyekkel. Mindenfélével, amit el
lehet képzelni. A világ leggyámoltalanabb prédája, a legegyszerűbben elejthető
zsákmány, pedig azon kívül, hogy beleképzel ezt, azt a sötétbe, vajon mivel
találkozik, ami igazából ártana neki? HÁT SEMMIVEL!
A
Katonák visszamennek a várba, aztán be egy faluba, megkeresik Thor-t, akit
Vadász névre keresztelnek. Megkérik, hogy segítsen és némi ráhatással meg is
győzik. Mert ő annyira kemény, hogy be mert menni a Sötét Erdőbe, és ki is jött
onnan. Bizony ám. Ők sem futnak bele igazából veszélybe, ebben a veszélyes
erdőben. A Vadász persze percek alatt megtalálja a lányt és az események gyors
egymásutánjában végül ketten menekülnek a katonák elől.
A
Katonák ismét visszalovagolnak a várba.
Megtudjuk,
hogy a Hercegnő (Hófehérke) régi pajtásából a Zöld Íjász, Tell Vilmos és Robin
Hood keveréke lett. Hogy ki tanította ki, az is rejtély, de ettől ilyen
misztikus a film. A csávó, amint megtudja, hogy a királylány még él, azonnal
utána megy, hogy megkeresse. Legolas neve William. William elébe megy a
katonáknak és benyilazza magát az elődöntőbe. A katonák ideje úgy tűnik
végtelen, van idejük zsoldosokat toborozni.
Az
egyetlen veszély az erdő szélén van (közben a menekülőkre visszatérünk), valami
szörny, ilyen nagydarab, ronda is, erős is. Olyan, hogy: Na, végre valami kis
veszély. Igen ám, de a szörny nem támad hercegnőkre. Ez valami szabály lehet a
Monster-code-ból. Így simán odébb sétál.
A
menekülők kis csapata, vagyis: Hófehér és a Vadász eljutnak egy faluba, ahol meglepően
sok nő van még életben. Megtudjuk a filmből, hogy azért sebhelyes a fejük, mert
így már nem „szépek” és így a királynő nem veszi el az életüket. Evvel csak egy
kicsike bajom van, vagyis kettő.
Egy: Vannak nők ebben a faluban, akik még a sebükkel
együtt is kívánatosabbak és szebbek, nőiesebbek, mint a főszereplő.
Kettő: Ezt nem értem. Attól még nem fiatalok? Nincs
egy életútnyi fiatalságuk, amit meg lehet csapolni?
A
Katonák végül itt is utolérik őket, van egy kis csihi-puhi, meg tűz, és
menekülnek tovább. A királynőnek már nem jó a tegnap szívott fiatalság, megint
ráncosodik.
Találkoznak
a törpékkel. A törpék egészen kreatívak lettek. Őket bele tudom képzelni a
történetbe úgy, ahogyan bemutatják őket. Mennek száz métert és az Avatarból
átvett össz növényi szépségorgánum közepette találkoznak a csodaszarvassal,
amitől Hófehérke majdnem elélvez. Hogy mennyire nem hoz szerencsét ez a csaj
senkire, az azt mutatja, hogy még a csodaszarvast is lenyilazzák. Szerencsére
nem halt meg. Ki is akadtam volna rendesen. Thor itt megöli a másodrangú fő
gonoszt, akin a királynő már nem segít, mert a nyugdíjas éveit éli meg éppen és
sajnos meghal a 8. Törpe is, de hát ez egy ilyen film. Kell a dramaturgia.
William rájuk talál, és együtt mennek tovább, egy kis ideig van nagy öröm és
boldogság.
Kicsikével
később, a királynő (a gonosz), William (de nem Turner) testében megszédíti
Hófehérkét és megeteti azzal a bizonyos mérgezett almával. Aztán beszél hozzá,
csak beszél. Annyit, hogy végül már nincs ideje megölni. Nem értem, miért kell
megmérgezni, amikor a királynő erősebb, mind fizikailag, mind pedig
szellemileg. Mindenhogyan. Bella pedig nem egy kigyúrt, technikás harcos. Azon
kívül, ez a Vár nagyon jó. Bárhova oda lehet érni onnan 10 perc alatt. Szóval a
gyilkosság előtt megjön az igazi Sólyomszem, de ő sem tudja megölni Ravennát.
Megtörni a varázst pedig végképp nem. Amúgy nem tudom, honnan veszik, hiszen
sehol sincs leírva, semmilyen fórumon nem terjesztik, de miért gondolja
mindenki, hogy egy halott lányt szájon kell csókolgatni? Eléggé zavaró ez a
nekrofilia. Közben a még mindig halhatatlan, ám igen idős királynő hazaesik,
mint egy tál varjútakony.
Valamivel
később, de mindenképpen legalább órákkal később, talán még napok vagy hetek is
elteltek, bevallom őszintén, hogy nem emlékszem, a lényeg, hogy a Vadász is
megcsókolja a halott csajt a saját monológja után. De miért kell a hullát
csókolgatni?
Ettől
persze magához tér a kis-királylány. Mondd egy Függetlenség Napi beszédet és
annak ellenére, hogy sosem tanult verekedni, sosem harcolt, sosem viselt
páncélt, csatába vezeti az embereket. Jó hadvezér az ilyen.
A
törpéknek köszönhetően bejutnak a várba, mielőtt mindet lenyilaznák, és ott
elkezdődik egy kis csata, amire az akcióra éhes énem reagál végre. Ám mielőtt
ez megtörténne, van egy kis apróság, amikor a maroknyi sereg fennakad a
várfalon. Záporoznak a nyilak. A hősök pedig sorjában halnak, a sok csatát
megélt másodparancsnok felveti, hogy esetleg visszavonulhatnának, különben
mindenki meghal. Erre Hófehérke mit mond? „Nem, a szavamat adtam!” – Kit
érdekel, hogy mindenki meghal. Kit érdekel, hogy ő tehet róla.
Végül
is bejutnak és elkezdődik a csata. Főhősnőnk kivonja magát belőle és berohan a
várba meglesni a mostoháját. Senki nem tartja fel. Senki nem áll elé. Nincsenek
őrök a várban. Egyetlen teremtett lélekkel sem találkozik házon belül, és ami a
fura, hogy teljes harci díszben végigrohan a lépcsőkön felfelé, és még csak el
sem fárad, de nem is ez a legdurvább, hanem az, amit akkor csinál, amikor odaér
a királynőhöz. Mit csinál a nagyeszű?
ELDOBJA
A PAJZSÁT. Nem elveszíti, nem eltörik, hanem fogja, és hetykén odébb vágja,
mert minek is az. Hát komolyan mondom, alig vártam, hogy vége legyen a filmnek.
A Bosszúállók a csaj után mennek a várba, de ők valahogy mindig belebotlanak
egy-egy katonába.
A
végén van egy kis jó rész, amikor a királynő a porba alázza Hófehérkét. Ezt
komolyan élveztem. Imádtam nézni, ahogyan szerencsétlenkedik, miközben a
varázslónő minden elképzelhető módon érezteti a felsőbbrendűségét.
Pislantására, megint jön az árnyék, szilánk-sereg, akik lefoglalják azt a tíz
embert, aki még él. Ravenna, hogy menőségének fényt adjon, belegyalogol a tűzbe
és leégeti a képéről a bőrt, ez szerintem valami borzalom. Baja nem lesz ugyan
tőle, csak az én gyomrom fordul fel. Aztán valami elképesztően, hihetetlenül
fatális, szerencsétlen nem is tudom, hogy mi következtében Hófehérke leszúrja a
királynőt. Az meghal. Kész. Minden tuti. A tükör kussol, elő sem jön. Mindenki
boldog. Koronázás, éljenzés. Vége.
Készítette: Kardmen
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése