2013. március 14., csütörtök

Kritika - Hófehér és a Vadász (Snow White and the Huntsman)


Miért Hófehér? Miért? A magyar fordítók és címadók a Sztárom a Párom (Notting Hill – Micsoda fordítás) óta a bögyömben vannak, és bár a Snow meg a White azt jelenti, hogy Hó és Fehér, de ugyan már kérdezzünk meg bárkit a világon, aki beszél magyarul, hogy legyen szíves, mondja meg, hogy a bánatba hívják a legszebb spinét a világon a hét törpéből? Nincs ember, idős vagy gyermek, aki ne azt mondaná, hogy HÓFEHÉRKE. Ugyan már, mi az Isten bajuk van ezeknek a bevált jó dolgokkal? Miért kellett ezen változtatni? 23 éves beidegződésem. Másoknak még ennél is több. Miért akarják elvenni tőlem és miért akarják, hogy ezentúl úgy hívjam a csajt, hogy „Hófehér?” Miért?
            A Disney mesében Hófehérke, az Egyszer volt, Hol nem voltban Hófehérke, A könyvekben Hófehérke, az összes többi létező helyen Hófehérke. Még a Microsoft Word sem húzza alá a szót, hogy Hófehérke. Nem tekinti hibának, mert őneki is Hófehérke.
            Na, menjünk tovább. Bevallottan abban bíztam, hogy ez azért van így, mert a fordítók evvel akarják sugallni, azt az érzést kelteni a nézőben, hogy ez valami más lesz. Valami új. Valami jobb.
Más lett. Valami új, de nem, hogy nem jobb HANEM…
            A történet klassz képpel indul, narrációval szép bevezetővel egy nőről, aki Hófehér(ke) anyja és sétálgat a hóban. Ránézek, és azt mondom: Igen. Ez a nő kiköpött Hófehérke. Miért nem ez a nő játssza Hófehérkét? Nem. Ő az anyját játssza. Nem gond, végül is hasonlít, ezt még el lehet fogadni. A film első perce igazán nagyszerű. A következő jelenetben már ott egy lány. Kislány, aki nem ronda, nem az. De nem is kimondottan az a „De jó csaj lesz belőle kislány”. Olyan átlagosan kis aranyos kis szép, ami azért furcsa, mert: „AZ EGÉSZ KIRÁLYSÁGBAN CSODÁLTÁK SZÉPSÉGÉT!” Jó, a szemei szépek. Jó végül is egész aranyos. Egye fene, a kislányt még elfogadom.
            Gyorsan megtudjuk, hogy a királyság békés, a birodalom virágzik. A kastély mellett ott van Minas Tirith fája, az is virágzik, jelezve, hogy itt minden a legnagyobb rendben van. Fél évvel később a királynő meghal, a király háborúba gyászolja magát.
            Aztán rögtön bezúznak egy olyan hadsereget, ami ilyen árnyék dzsedva, szikla, szilánk, páncélos harcosokból áll. Úgy rohannak csatába, hogy: „Nem ejtünk foglyokat!” , nem egészen egy perc múlva jön a kapitány a 300-ból, aki mégsem veszett oda, a Thermopülai szorosban és közli, hogy: „Uram, egy fogoly!”.
            Bizony. Itt már gyanús volt, hogy ebben a filmben lehet, hogy lesznek ellentmondások. Talán, ha elég éber leszek, fogok találni egyet, kettőt. Ravenna, a szőke kis ártatlan pofijával, megigézi a királyt, aki feledve elhunyt kedvesét, már MÁSNAP feleségül vette a nőt. Bizony. Mit tököljön. Ezek szerint a csatát a hadsereggel a vár kiskertjének a közelében vívták, hogyha másnapra hazaértek és mindent előkészítettek. El kell, hogy mondjam, hogy ez a nő férfi szemmel, ISZONYAT JÓL NÉZ KI. Charlize Theron dögös. Még koszosan, parasztos göncben is ezerszer kívánatosabb, mint Bella Swan. Mert igen. Hófehér. A világ legszebb, leggyönyörűbb nője. A legcsodálatosabb teremtés az Univerzumban nem más, mint Kristen Stewart. Éppen ásványvizet ittam. És ráköptem az egészet a falamra. Hogy micsoda? Ő? Mi van? Miért? Nincs nála jobb nő Hollywoodban?
            Nincs. A világon sincs. Ez van. Azt már régen megszoktam, hogy az összes létező filmben, könyvben és illusztrációban a gonosz királynő valójában jobb csaj, mint Hófehérke, de ekkora éket verni kettejük szépsége közé nagyon durva.
            Beszélget Ravenna és a kis Hófehérke egészen meghitten, mire a Nő azt mondja: „Úgy érzem, kettőnk közt kötelék van. Ott bent érzem. A szívedben.” – ez komolyan megindító. Aranyos gondolatsor, milyen kár, hogy pár perc múlva kiderül, hogy a Szőke szépség ezen a köteléken felbuzdulva Ki Akarja Tépni A Lány Szívét!
            Az unokatesóm erre vitte el a négy éves kislányát moziba.
            A templomban, ahol Shrek és Fiona rájöttek, hogy szeretik egymást, végül is egybekelnek, mármint Ravenna és a Király. Gyors vágás, a nászéjszakára, amikor a Király azt mondja: „Te leszel a végzetem!” – nem tudta, mennyire igaza van. Merthogy igaza volt, ugyanis egy perccel később gyilkosság általi halállal hal.
            Magunk közt szólva ez eléggé egy ostoba király. Ott élvezkedik a nőn, miközben az jelek ezreit küldi arról, hogy Igazából, én utállak téged és undorodom tőled, meg az összes pasitól, de a csávó meg se hallja, ameddig el nem kezd haldokolni. Aztán folytatja és el is távozik. Nem éppen dicső módon. Végül a csaj lefordul róla, mint aki éppen átélt egy multi orgazmust és elégedetten sóhajtozik. Aztán lesétál a várkapuhoz, hogy beengedje a saját igazi hadseregét, ami senkinek nem tűnt fel. Nincsenek kapuőrök. Nincs senki, aki az esetleges védelemre ügyelne, vagy legalább megpróbálna ügyelni rá. Ezen már fent sem akadtam.
            Végül is Ravenna lett a királynő. Hófehérkét, pedig sok-sok évre bevágják a pincébe, nyilvánvalóan nem azért, hogy borokat kóstolgasson. A nő meg elfoglalja a trónt és mosolyog, nem kicsi Angelina Jolie-s beütéssel. Ez előnyére válik.. Nem, mintha királynőként amúgy is nem az övé lett volna a trón, de mindegy. Sosem értettem az ilyet. Miért jó valakinek pusztaságon, szaron, szemeten és sivárságon uralkodni egyedül, amikor uralkodhatna egy virágzó társadalmon. A királyt úgyis képes lenne manipulálni. Mindegy.
            Az, hogy a varázstükör olyan, mint a Terminátor 2-ben a T 1000-es arra ki sem térek. Egy kis értelmetlen gyilkolás után megint jön a narráció és a tök jó képek. Ezek komolyan tetszenek. Megmutatják, hogy a világ, hogyan fordult át sötétségbe. Elég jó. Tévedtem, Hófehér a magas Északi Toronyba van zárva. De évekre. Addig nincs lovaglás, nincs kommunikáció, nincs tanulás, nincs jellemfejlődés. Ennek ellenére a főhősünk, immár Bella, de nem vámpír, értelmileg nem ragadt meg tízéves szinten, habár lehet, hogy egyesek ebben vitatkoznának velem.
            Megtudjuk azt is, hogy a királynő úgy marad sokáig (örökké) fiatal, hogy más nőktől veszi el az életidejüket, kicsit úgy, mint a Lopott Időben, csak itt meg is öregszenek azok, akiktől ellopják az életüket. Cserébe Ravenna fiatal és szép marad. Elavulhat a varázslat, vagy nem tudom, mert úgy tűnik, hogy egyre kevesebb ideig elég egy egész életnyi fiatalság. Míg feltehetően először elég sokáig, úgy a filmben elvett fiatal csaj egész élete, csupán pár napnyi (talán még annyit sem) energiát ad. Biztos itt is van minőségi különbség.
            Valahol itt, leszúrják a királynőt. Nem hal meg. Semmi baja sem lesz. Szóval van egy ilyen árnyék serege, ami önmagában elég menő. Van igazi serege is, meg van egy adag varázslat meg bűbáj és némi szívtépkedés, halhatatlansággal vegyítve. Szerintem ezek elegek lettek volna önmagukban is ahhoz, hogy bepofátlankodjanak a várba és megöljék a királyt. Nem kellett volna ez az ártatlan szűzlány vagyok, bácsi kérem, mentsen meg cirkusz. De ez csak egy vélemény, lehet, hogy hivatalosan akarták intézni. Talán a papok szavára még a királynő is ad.
            Egyszer csak azt mondja a Tükör. „Van, aki még nálad is szebb!” És itt a tömlöcben levő, koszos, folyton nyitott szájú, van az a ruha meg smink, hogy elmenjen, de különösebben nem szép és semmiképpen nem a „legszebb” Hófehérkére gondol.
            A királynő persze megsértődik, pedig szerintem elintézhetné annyival, hogy: „Menj haza tükör, részeg vagy!”
            Ahogyan annak lennie kell, Hófehér megszökik és a négy égtáj kínálta számtalan választási lehetőségből végül a Sötét Erdőbe keveredik. Ez fontos lesz később. Ám, előbb éhesen, szomjasan, csúnyán, fáradtan, kimerülten, koszosan kialvatlanul botorkál a sziklás parton, ahol várja egy ló. Csak úgy. Egy fehér, szép egészséges kanca. Hogy, hogyan került oda az rejtély. Hogy egyáltalán minek van, az rejtély. De van. Hófehér átfut vele hegyen völgyön, hogy a csodaparipát végül egy olyan mocsárba és ingoványba vezesse, amire még Pegazus (szárnyak nélkül) is azt mondja, hogy: Tudod mit Hercegnő? Innen menj egyedül, többé nem vagyok kíváncsi rád! Azzal le is dobja magáról és útjaik elválnak. Elérkeztünk a Sötét Erdőbe. Ami annyira sötét, hogy a katonák nem mennek be. Senki nem megy be. Tele van veszélyekkel. Tele félelmetes szörnyekkel. Mindenfélével, amit el lehet képzelni. A világ leggyámoltalanabb prédája, a legegyszerűbben elejthető zsákmány, pedig azon kívül, hogy beleképzel ezt, azt a sötétbe, vajon mivel találkozik, ami igazából ártana neki? HÁT SEMMIVEL!
            A Katonák visszamennek a várba, aztán be egy faluba, megkeresik Thor-t, akit Vadász névre keresztelnek. Megkérik, hogy segítsen és némi ráhatással meg is győzik. Mert ő annyira kemény, hogy be mert menni a Sötét Erdőbe, és ki is jött onnan. Bizony ám. Ők sem futnak bele igazából veszélybe, ebben a veszélyes erdőben. A Vadász persze percek alatt megtalálja a lányt és az események gyors egymásutánjában végül ketten menekülnek a katonák elől.
            A Katonák ismét visszalovagolnak a várba.
            Megtudjuk, hogy a Hercegnő (Hófehérke) régi pajtásából a Zöld Íjász, Tell Vilmos és Robin Hood keveréke lett. Hogy ki tanította ki, az is rejtély, de ettől ilyen misztikus a film. A csávó, amint megtudja, hogy a királylány még él, azonnal utána megy, hogy megkeresse. Legolas neve William. William elébe megy a katonáknak és benyilazza magát az elődöntőbe. A katonák ideje úgy tűnik végtelen, van idejük zsoldosokat toborozni.
            Az egyetlen veszély az erdő szélén van (közben a menekülőkre visszatérünk), valami szörny, ilyen nagydarab, ronda is, erős is. Olyan, hogy: Na, végre valami kis veszély. Igen ám, de a szörny nem támad hercegnőkre. Ez valami szabály lehet a Monster-code-ból. Így simán odébb sétál.
            A menekülők kis csapata, vagyis: Hófehér és a Vadász eljutnak egy faluba, ahol meglepően sok nő van még életben. Megtudjuk a filmből, hogy azért sebhelyes a fejük, mert így már nem „szépek” és így a királynő nem veszi el az életüket. Evvel csak egy kicsike bajom van, vagyis kettő.
Egy: Vannak nők ebben a faluban, akik még a sebükkel együtt is kívánatosabbak és szebbek, nőiesebbek, mint a főszereplő.
Kettő: Ezt nem értem. Attól még nem fiatalok? Nincs egy életútnyi fiatalságuk, amit meg lehet csapolni?
            A Katonák végül itt is utolérik őket, van egy kis csihi-puhi, meg tűz, és menekülnek tovább. A királynőnek már nem jó a tegnap szívott fiatalság, megint ráncosodik.
            Találkoznak a törpékkel. A törpék egészen kreatívak lettek. Őket bele tudom képzelni a történetbe úgy, ahogyan bemutatják őket. Mennek száz métert és az Avatarból átvett össz növényi szépségorgánum közepette találkoznak a csodaszarvassal, amitől Hófehérke majdnem elélvez. Hogy mennyire nem hoz szerencsét ez a csaj senkire, az azt mutatja, hogy még a csodaszarvast is lenyilazzák. Szerencsére nem halt meg. Ki is akadtam volna rendesen. Thor itt megöli a másodrangú fő gonoszt, akin a királynő már nem segít, mert a nyugdíjas éveit éli meg éppen és sajnos meghal a 8. Törpe is, de hát ez egy ilyen film. Kell a dramaturgia. William rájuk talál, és együtt mennek tovább, egy kis ideig van nagy öröm és boldogság.
            Kicsikével később, a királynő (a gonosz), William (de nem Turner) testében megszédíti Hófehérkét és megeteti azzal a bizonyos mérgezett almával. Aztán beszél hozzá, csak beszél. Annyit, hogy végül már nincs ideje megölni. Nem értem, miért kell megmérgezni, amikor a királynő erősebb, mind fizikailag, mind pedig szellemileg. Mindenhogyan. Bella pedig nem egy kigyúrt, technikás harcos. Azon kívül, ez a Vár nagyon jó. Bárhova oda lehet érni onnan 10 perc alatt. Szóval a gyilkosság előtt megjön az igazi Sólyomszem, de ő sem tudja megölni Ravennát. Megtörni a varázst pedig végképp nem. Amúgy nem tudom, honnan veszik, hiszen sehol sincs leírva, semmilyen fórumon nem terjesztik, de miért gondolja mindenki, hogy egy halott lányt szájon kell csókolgatni? Eléggé zavaró ez a nekrofilia. Közben a még mindig halhatatlan, ám igen idős királynő hazaesik, mint egy tál varjútakony.
            Valamivel később, de mindenképpen legalább órákkal később, talán még napok vagy hetek is elteltek, bevallom őszintén, hogy nem emlékszem, a lényeg, hogy a Vadász is megcsókolja a halott csajt a saját monológja után. De miért kell a hullát csókolgatni?
            Ettől persze magához tér a kis-királylány. Mondd egy Függetlenség Napi beszédet és annak ellenére, hogy sosem tanult verekedni, sosem harcolt, sosem viselt páncélt, csatába vezeti az embereket. Jó hadvezér az ilyen.
            A törpéknek köszönhetően bejutnak a várba, mielőtt mindet lenyilaznák, és ott elkezdődik egy kis csata, amire az akcióra éhes énem reagál végre. Ám mielőtt ez megtörténne, van egy kis apróság, amikor a maroknyi sereg fennakad a várfalon. Záporoznak a nyilak. A hősök pedig sorjában halnak, a sok csatát megélt másodparancsnok felveti, hogy esetleg visszavonulhatnának, különben mindenki meghal. Erre Hófehérke mit mond? „Nem, a szavamat adtam!” – Kit érdekel, hogy mindenki meghal. Kit érdekel, hogy ő tehet róla.
            Végül is bejutnak és elkezdődik a csata. Főhősnőnk kivonja magát belőle és berohan a várba meglesni a mostoháját. Senki nem tartja fel. Senki nem áll elé. Nincsenek őrök a várban. Egyetlen teremtett lélekkel sem találkozik házon belül, és ami a fura, hogy teljes harci díszben végigrohan a lépcsőkön felfelé, és még csak el sem fárad, de nem is ez a legdurvább, hanem az, amit akkor csinál, amikor odaér a királynőhöz. Mit csinál a nagyeszű?
                        ELDOBJA A PAJZSÁT. Nem elveszíti, nem eltörik, hanem fogja, és hetykén odébb vágja, mert minek is az. Hát komolyan mondom, alig vártam, hogy vége legyen a filmnek. A Bosszúállók a csaj után mennek a várba, de ők valahogy mindig belebotlanak egy-egy katonába.
            A végén van egy kis jó rész, amikor a királynő a porba alázza Hófehérkét. Ezt komolyan élveztem. Imádtam nézni, ahogyan szerencsétlenkedik, miközben a varázslónő minden elképzelhető módon érezteti a felsőbbrendűségét. Pislantására, megint jön az árnyék, szilánk-sereg, akik lefoglalják azt a tíz embert, aki még él. Ravenna, hogy menőségének fényt adjon, belegyalogol a tűzbe és leégeti a képéről a bőrt, ez szerintem valami borzalom. Baja nem lesz ugyan tőle, csak az én gyomrom fordul fel. Aztán valami elképesztően, hihetetlenül fatális, szerencsétlen nem is tudom, hogy mi következtében Hófehérke leszúrja a királynőt. Az meghal. Kész. Minden tuti. A tükör kussol, elő sem jön. Mindenki boldog. Koronázás, éljenzés. Vége.

Készítette: Kardmen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése